29 September 2012

Man Jadda Wajada


“Man Jadda Wajada”??

Pepatah arab ini membawa erti
BARANG SIAPA YANG BERUSAHA DIALAH YANG AKAN BERJAYA! .

 Namun, penulisan artikel kali ini saya ingin lebih menyentuh konsep
DOA + USAHA + TAWAKAL = KEJAYAAN dan KONSEP MENUNTUT ILMU ITU SENDIRI.

Dalam meniti saat-saat akhir menjelmanya medan perjuangan peperiksaan semester kali ini, janganlah kita lupa untuk berdoa kepada Allah SWT. Doa merupakan kunci utama untuk memulakan pelbagai aktiviti.

Doa itu umpama otak ibadat dan segala apa yang kita lakukan kerana Allah adalah ibadat. Namun, ada juga antara kita yang sering berdoa tetapi tidak berusaha. Sikap begini hendaklah ditukar kerana Rasulullah SAW yang juga kekasih Allah juga berusaha untuk mendapatkan sesuatu.

Yakinlah dengan Rahmat Allah SWT, sekiranya kita sendiri sombong untuk meminta pertolongan Allah bagaimana Allah SWT ingin menurunkan Rahmat-Nya kepadamu? Yakinlah doa anda akan terkabul kerana salah satu penyebab terbesarnterbesar terkabulnya doa adalah kehadiran hati yang disertai harapan bahawa doa tersebut akan dikabulkan Allah SWT. Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi SAW; baginda bersabda:

“Berdoalah kamu kepada Allah dengan keyakinan bahawa doa itu dikabulkan, kerana Allah tidak akan menerima doa dari hati yang lalai dan main-main” (Riwayat Tirmizi)

Dalam kita berdoa, kita perlu beradab siapkan diri agar doa kita diterima Allah SWT. Antara SYARAT-SYARAT TERKABULNYA DOA seseorang hamba-Nya ialah:

1.Khusyuk dan penuh harapan
2. Penuh keseriusan
3. Merasa sangat mendesak
4. Tidak terburu-buru
5.Rezeki yang halal



      InsyaAllah sekiranya kita menjaga protokol berdoa kepada Allah, pasti akan Allah akan perkenankan doa-doa hamba-Nya. Seperti yang saya janjikan dari awal saya ingin menyentuh konsep menuntut ilmu itu sendiri kerana melihat kita semua seolah-olah menuntut ilmu tanpa mengamalkannya. Bila ditanya apa yang di belajar di kuliah? hanya mampu menjawab segalanya ada di dalam buku atau nota bukannya di minda masing-masing. Kerana apa? Kerana kita sering alpa dalam memahami konsep ilmu dalam agama islam itu sendiri, apatah lagi mengamalkannya?. Antaranya adalah ilmu mengenai mati.

       Ramai yang berkata yang mereka takut mati dan ramai pula belajar untuk persediaan menghadapi mati tetapi persoalannya berapa ramai yang bersedia untuk mati. Kita kadangkala tidak sedar bahawa mati kian menghampiri dengan alasan kita tidak tahu kedatangannya tetapi hakikatnya jika sentiasa mengingati mati dengan kefahaman ilmu yang ada, pasti kita berasa satu hari ke satu hari mati menghampiri kita. Itu adalah impak ilmu yang bermanfaat dalam membentuk peribadi seseorang.Sebelum mengakhiri artikel kali ini, ingin saya kongsikan satu kisah yang sebenarnya sering kali berlaku dalam kehidupan kita.
        Ia mengisahkan seorang sufi yang telah kematian ayahnya sewaktu kecil. Namun, ayahnya begitu prihatin dan telah mewasiatkan kepada salah seorang sahabat untuk menjaga anaknya yang bernama Abu Hamid Al-Ghazali dan adindanya Ahmad.

            Tidak sekadar mewasiatkan malah mungkin dia tahu akan perjalanan anakandanya itu, maka dia juga telah memberi kepada sahabatnya itu sedikit wang perbelanjaan untuk menyara kehidupan anak-anaknya itu agar tidak menyusahkan sahabatnya kelak.

            Sebagai seorang pemegang amanah, maka sahabatnya telah menjaga anak-anak allahyarham sesempurna yang mungkin hinggalah habis wang perbelanjaan hidup yang ditinggalkan. Setelah habis perbelanjaan untuk membesarkan anak-anak tersebut, maka dia pun menasihatkan keduanya untuk keluar mencari ilmu sebagai bekalan dunia dan akhirat.

            Abu Hamid Al-Ghazali dan adiknya Ahmad kemudian berangkat keluar dari daerah mereka untuk mencari ilmu di sebuah madrasah dan belajar di sana sehingga tamat pengajian. Sewaktu belajar, Abu Hamid Al-Ghazali adalah seorang yang tekun dan rajin. Kesemua yang dipelajarinya itu akan ditulis dalam nota. Kemudian disimpan nota-nota itu dalam sebuah bungkusan.

            Setelah tamat pengajian di madrasah tersebut, maka dia pun berangkat pulang dengan membawa bungkusan yang penuh dengan nota-nota pelajaran. Ketika dalam perjalanan pulang, tiba-tiba kafilah yang ditumpangi mereka dirompak. Para perompak tersebut menyelongkar setiap harta benda serta bungkusan yang dibawa dan Abu Hamid Al-Ghazali tidak terkecuali dalam hal ini.

            Dia kemudian didatangi perompak yang ingin menggeledah setiap bungkusan yang dibawanya. Sewaktu perompak tersebut ingin membongkar bungkusan nota-nota ilmu yang dipelajarinya, maka berteriaklah Abu Hamid Al-Ghazali meminta di kasihani. Menurutnya, bungkusan itu  adalah titik peluh nya dan dia meninggalkan tempat kelahirannya hanya semata-mata kerana bungkusan ini.

            Kata-kata Abu Hamid Al-Ghazali menimbulkan rangsangan kepada perompak untuk meneruskan pembongkaran bungkusan yang mereka fikirkan mempunyai harta yang bernilai. Dengan rakusnya perompak tersebut membuka bungkusan tersebut tetapi dengan hampanya hanya menemui nota-nota yang ditulis oleh Abu Hamid Al-Ghazali.

            Perompak itu dengan sinisnya berkata, “Bagaimana kamu mahu berdakwah dengan ilmu yang telah kamu pelajari kerana jika aku rampas bungkusan ini bermakna kamu akan kehilangan ilmu kamu.” Sambil ketawa terbahak-bahak, si perompak itu melemparkan bungkusan yang dipunyai oleh Abu Hamid Al-Ghazali itu.

            Peristiwa tersebut telah menjadi titik tolak kepada perubahan cara berfikir Abu Hamid Al-Ghazali. Sebagai seorang sufi, dia melihat segala yang dihadapi olehnya adalah pemberian ilmu oleh Allah yang amat dicintai kepadanya. Dia berkata-kata dalam hatinya bahawa kata-kata penyamun tersebut adalah kata-kata yang diilhamkan oleh-Nya untuk member tunjuk ajar dan pemahaman tentang cara mempelajari ilmu. Terangsang dengan kata-kata yang benar dari perompak tersebut, maka dia menghafal serta memahami segala yang telah ditulisnya dalam nota-nota itu.

            Abu Hamid Al-Ghazali berkata, “Sebaik-baik nasihat dan teguran yang telah menyebabkan cara aku berfikir telah datang daripada seorang penyamun jalanan.”

            Kisah ini sebenarnya banyak berlaku dalam masyarakat kita. Kita mempunyai satu sikap terpuji apabila berlumba-lumba mencari ilmu pengetahuan. Kita berhabisan wang ringgit agar memperolehi ilmu baik secara formal mahupun tidak. Meskipun begitu, hanya segelintir yang benar-benar mempraktikkan apa yang dipelajari dan selebihnya hanya menjadikan nota-nota ilmu sebagai koleksi yang mungkin dapat dibanggakan dan tidak kurang juga yang gemar sekali mengumpul sijil-sijil penyertaan dan dijadikan hiasan. Hasil dari kreativiti yang tidak kreatif ini hanyalah pujian tetapi bukan perubahan dalam hidup.

    Sesungguhnya, orang yang berilmu bukan diukur dari banyaknya ilmu yang dipelajari tetapi mereka dilihat mereka dilihat dari kedalaman ilmu yang dipelajari. Meskipun hanya satu ilmu tetapi jika dia memahami dengan begitu mendalam, maka dia adalah orang yang berilmu. Untuk memahami dengan begitu mendalam, hanya satu cara sahaja yang dapat memberi impak yang cukup besar iaitu mengamalkannya. Ilmu tanpa amal adalah perbuatan yang sia-sia manakala amal tanpa ilmu membawa kesesatan. Setiap kali kita mengamalkan  ilmu pengetahuan yang dipelajari, maka setiap kali itu juga ia memberi pengalaman baru dan menjadikan ilmu pengetahuan itu lebih sebati dengan kita.

            Biarlah sedikit ilmu tetapi berkat mengamalkannya, nescaya ia akan bertambah hingga tiada ruang untuk anda menampungnya.

            Selama ini kita bermasalah dan sering melihat masalah dari sudut gelapnya. Tetapi masalah juga yang menjadikan Abu Hamid Al-Ghazali seorang yang hebat pengetahuannya kerana dia belajar untuk bermain dengan masalah dan demi memastikan kemenangan miliknya, dia meningkatkan kemahiran dan upaya diri dalam bermain dengan masalah.
 
          Hari ini tidak ramai insan seperti Abu Hamid Al-Ghazali kerana ramai yang memikirkan mereka sudah cukup ilmu hingga berlagak sombong. Kesombongan adalah kemusnahan dan kesombongan adalah hasil kebodohan juga merupakan hasil daripada kesombongan.


            Semoga kisah Abu Hamid Al-Ghazali tersebut menjadi pedoman dalam hidup kita dan membakar semangat dalam berjuang di medan menuntut ilmu. Buat sahabat-sahabat Diploma yang akan menghadapi FINAL semester ini, saya ucapkan SEMOGA BERJAYA dan ingatlah niat segala perbuatan itu kerana ALLAH SWT...Semoga artikel ini dapat memberi pedoman kepada sahabat-sahabat dan diri saya sendiri. Wallahualam.
-NAIB PRESIDEN-


Sumber : Buku Syarah Hadis 40 Imam Nawawi; Ibnu Amrullah Yusuf; Jasmin Publication
               Buku Bebas Dari Belenggu; Dr. Azhar Hj. Sarip;Karya Bestari Sdn Bhd


No comments:

Post a Comment