20 December 2011

DOA : Pengakhiran yang baik



Setiap manusia pasti akan merasai mati dan kematian itu akan menemui kita pada bila-bila masa sahaja. Namun, adakah kematian kita itu merupakan kematian yang baik mahupun kematian yang buruk?


Firman Allah SWT "Setiap yang bernyawa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan. Dan kamu akan dikembalikan hanya kepada Kami "
                                                                                                            Suran Al- Anbiya' 21:35 



Adalah impian setiap manusia untuk meninggal dunia dalam keadaan pengakhiran yang baik atau husnul khatimah. Terhindar daripada azab dan seksa kubur.

Husnul Khatimah bermaksud berakhirnya kehidupan seorang manusia di dunia dengan pengakhiran yang baik sebaliknya Su'ul Khatimah bermaksud pengakhiran yang buruk.

Firman Allah SWT, "Yang menjadikan mati dan hidup, supaya dia menguji kamu. siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun."   
                                                                                                                 Surah Al Mulk 67 : 2 


Tidak ada sesiapa yang ingin mati dalam keadaan su'ul khatimah atau dalam keadaan yang tidak beriman serta diazab di dalam kubur oleh malaikat Munkar dan Nakir.

Hadis Abi Said mengatakan, Nabi saw bersabda yang bermaksud: "Kubur itu adalah salah satu lubang neraka, atau salah satu taman syurga."

Rahmat Allah akan sentiasa mengiringi orang-orang yang beriman tidak kira di mana mereka disemadikan. Adakah kita pernah berdoa kepada Allah untuk dimatikan dalam keadaan Husnul Khatimah? 

Mari kita amalkan doa ini setiap hari semoga kita kelak dimatikan dalam keadaan baik dan beriman. Biiznillah.. 

"Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami telah mendengar seorang Rasul yang menyeru kepada iman, katanya: 'Berimanlah kamu kepada Tuhan kamu', maka kami pun beriman. Wahai Tuhan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami, dan hapuskanlah daripada kami kesalahan-kesalahan kami, dan matilah kami bersama orang-orang yang berbakti."
                                                                                                                      Surah Ali 'Imran 3:193 


"Wahai Tuhan kami, berikanlah kepada kami pahala yang telah Engkau janjikan kepada kami melalui Rasul-RasulMu, dan janganlah Engkau hinakan kami pada hari Kiamat kelak, sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji."
                                                                                                                    Surah Ali 'Imran 3: 194





No comments:

Post a Comment