25 January 2013

TINTA NAIB PRESIDEN





INDAHNYA SUNNAHMU YA RASULULLAH.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسلِّمْ 


AllahummaSolli'AlaMuhammad Wa'ala Alihi Wasohbihi Wabarikh Wassalam.


Sabda Rasulullah SAW:


“Sesiapa yang menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya dia telah mencintaiaku.Dan sesiapa yang mencintai aku nescaya dia bersama-samaku di dalam syurga”. 
(H.R. Al-Sajary daripada Anas)


Saiyidina Ali bin Abi Talib r.a. meriwayatkan : Aku bertanya Rasulullah s.a.w. mengenai sunnahnya. Baginda menjawab dan terjemahannya seperti berikut:-

Makrifat adalah Modalku,
Akal adalah punca Agamaku,
Perasaan Cinta adalah Asasku,
Kerinduan adalah Kenderaanku,
Mengingati Allah adalah Teman kesunyianku,
Siqah adalah Khazanahku,
Rasa Sedih adalah Temanku,
Ilmu adalah Senjataku,Sabar adalah Pakaianku,
Redha adalah Ghanimahku,
Rasa Lemah adalah Kebanggaanku,
Zuhud adalah Pekerjaanku,
Yakin adalah Kekuatanku,
Jujur adalah Pemberi Syafaat Kapadaku,
Taat adalah perkara yang Cukup Untukku,
Jihad adalah Akhlakku,
Penenang Hatiku adalah ketika Bersembahyang,
Buah Hatiku adalah ketika MengingatiNya,
Kesedihanku adalah kerana Umatku dan kerinduanku yang amat sangat kapada Tuhanku.

Dipetik dari 'Kitab Sirah Rasulullah s.a.w.' karangan Syeikh Muhammad al-Khudhari (m.1345H, 1927M), terjemahan oleh Mohd Asri bin Hashim, Pustaka Salam Sdn Bhd, Kuala Lumpur, 1998, mukasurat 501.

Disini, ingin saya selitkan sedikit peringatan untuk diri saya & untuk semua muslimin & muslimat.

Tertegaknya agama Islam sehingga kini atas pengorbanan daripada Nabi Muhammad SAW dan para sahabat baginda yang telah bersusah payah untuk menegakkan islam walaupun pelbagai tentangan yang dihadapi sehingga sanggup bermati-matian dan gugur shahid dalam mempertahankan Islam.Bahaya yang menanti demi menyebarkan dakwah Islamiah tidak pernah digurungi.Rasulullah SWT turut tercedera dalam peperangan demi mempertahankan Islam namun baginda tidak pernah berputus asa dalam meneruskan perjuangan.

Perhatikan keliling kita, bagaimana pemuda pemudi islam sendiri telah mengabaikan hak-hak islam. Kemanakah akidah, akhlak dan nilai-nilai keislaman kita? Fikirkanlah..kalau solat fardhu tidak dapat dijaga, bagaimana akhlak hendak dapat dibentuk? Solat merupakan ibadah didikan Allah s.w.t. dalam membentuk akhlak seseorang muslim. Setiap orang Islam yang menghayati ibadah solat akan mempunyai keperibadian yang tinggi. Kerana didikan sempurna melalui solat.Firman ALLAH SWT:

“ Dan dirikanlah solat, sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar. “ ( Surah al-Ankabut, 29 : 45 )

Sabda Rasulullah s.a.w.“Sesungguhnya aku merindui saudara2 ku.”

Para sahabat bertanya “Tidakkah kami saudaramu?” 


Rasulullah s.a.w. bersabda, “Kamu adalah sahabatku, saudaraku ialah mereka yang tidak pernah melihatku tetapi beriman denganku.”(Riwayat Baghawi, berkata Imam Nawawi, “hadis sohih.”)

Betapa sayangnya Rasulullah SAW kepada kita sebagai umatnya sehinggakan disaaat kewafatan baginda, baginda lebih mementingkan keadaan umatnya yang mendatang sambil menyebut”umati,umati..”sambil menangis, daripada kaum keluarga dan para sahabat.Ya ALLAH..bertapa cintanya baginda kepada umatnya.

Wahai umat Muhammad, bersyukurlah kita kerana mendapat kelebihan berbanding dengan umat nabi-nabi lain.Umat Muhammad akan diberikan syafaat di akhirat kelak.

Imam Hasan a.s. berkata:-

Dalam menjawab beberapa pertanyaan yang diajukan oleh sekelompok orang Yahudi, Nabi Saw bersabda, “Mengenai syafaatku, kelak di hari kiamat aku akan memberikannya kepada mereka yang berlumuran dosa kecuali orang-orang musyrik dan zalim.” [24]

Mengenai seksaan atas orang-orang kafir dan musyrik, hal tersebut sesuai dengan ancaman yang telah Allah berikan sebelumnya. Karena itu, para nabi, rasul, dan serta mereka yang diberi izin oleh Allah Swt untuk menjadi syafi’ di hari kiamat tdk akan memohon syafaat&ampunan bagi kaum kafir dan musyrik, serta mereka yang disebut oleh Al-Quran sebagai penghuni abadi neraka jahanam. Ringkasnya, dalam masalah ini ada dua golongan, yaitu mereka yang beriman tapi berlumuran dosa dan mereka yang kafir dan ingkar kepada Allah Swt. Menyamakan kedua golongan ini dalam menerima hasil perbuatan di akhirat nanti adalah tindakan yang keliru.

Akhir kata, teruskan memerangi kemungkaran dan menyeru kepada kebaikan...

No comments:

Post a Comment